Publikationen
2023
T. Rodríguez-González et al. | Production of 11C, 13N and 15O in proton-induced nuclear reactions up to 200 MeV | Nuclear Data Sheets 187 (2023) 576 |
2022
I. Schilling et al. | Measuring the Beam Energy in Proton Therapy Facilities Using ATLAS IBL Pixel Detectors | Instruments 4 (2022) 80 |
I. Schilling et al. | Characterization of pixelated silicon detectors for daily quality assurance measurements in proton therapy | Journal of Physics: Conference Series 2374 (2022) 012178 [arXiv:2204.02060] |
F. Heinzelmann et al. | Evaluation of a New Inverse, Globally Convex Treatment Planning System Algorithm for Gamma Knife Radiation Surgery Within a Prospective Trial: Advantages and Disadvantages in Practical Application | Advances in Radiation Oncology 6 (2022) 101006 |
C. Behrends et al. | The radiosensitizing effect of platinum nanoparticles in proton irradiations is not caused by an enhanced proton energy deposition at the macroscopic scale | Phys. Med. Biol. |
M. T. Rodriguez Gonzales et al. | Preliminary results of the experimental cross sections of the long-lived β+ emitters of interest in PET range verification in proton therapy at clinical energies | EPJ Web of Conferences 261 (2022) 05007 |
2021
S. Zwiehoff et al. | Enhancement of Proton Therapy Efficiency by Noble Metal Nanoparticles Is Driven by the Number and Chemical Activity of Surface Atoms | Small Structures 2021 Dec 17:e2106383 |
C. Bäumer et al. | Can a ToF-PET photon attenuation reconstruction test stopping-power estimations in proton therapy? A phantom study | Phys. Med. Biol. 66 215010 |
C. M. Bäcker et al. | Experimental consolidation and absolute measurement of the natC(p,x)11C nuclear activation cross section at 100 MeV for particle therapy physics | Eur. Phys. J. A 57 (2021) 248 |
C. Bäumer et al. | Clinical implementation of proton therapy using pencil-beam scanning delivery combined with static apertures | Front. Oncol. 11 (2021) 599018 |
A. Kern et al. | Impact of air gap, range shifter and delivery technique on skin dose in proton therapy | Med. Phys. 48 (2021) 831 |
S. España et al. | Direct proton range verification using oxygen-18 enriched water as a contrast agent | Radiat. Phys. Chem. 182 (2021) 109385 |
C. M. Bäcker et al. | Towards using secondary gamma-rays from proton-induced radioactivation of titanium implants for off-line field verification | Nucl. Instrum. Meth. B 492 (2021) 56 |
2020
C. M. Bäcker et al. | Evaluation of the activation of brass apertures in proton therapy using gamma-ray spectrometry and Monte Carlo simulations | J. Radiol. Prot. 40 (2020) 848 |
C. M. Bäcker et al. | Proton Beam Range Verification with Secondary Radiation from Titanium Implants | 2019 IEEE Nuclear Science Symposium and Medical Imaging Conference (NSS/MIC) |
C. Weber et al. | Small field output correction factors of the microSilicon detector and a deeper understanding of their origin by quantifying perturbation factors | Medical Physics 47 (2020) 3165 |
A. Kern et al. | Determination of surface dose in pencil beam scanning proton therapy | Medical Physics 47 (2020) 2277 |
2019
L. Heck et al. | Contrast-enhanced spectral mammography with a compact synchrotron source | PLoS ONE 14 (2019) 10: e0222816 |
C. M. Bäcker et al. | Measurement of nuclear activation cross sections of protons on natural carbon for proton beam energies between 100 and 220 MeV | Nucl. Instrum. Meth. B 454 (2019) 50 |
2018
C. Bäumer et al. | Measurement of absolute activation cross sections from carbon and aluminum for proton therapy | Nucl. Instrum. Meth. B 440 (2019) 75 |
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Anfahrt & Lageplan
Der Campus der Technischen Universität Dortmund liegt in der Nähe des Autobahnkreuzes Dortmund West, wo die Sauerlandlinie A45 den Ruhrschnellweg B1/A40 kreuzt. Die Abfahrt Dortmund-Eichlinghofen auf der A45 führt zum Campus Süd, die Abfahrt Dortmund-Dorstfeld auf der A40 zum Campus-Nord. An beiden Ausfahrten ist die Universität ausgeschildert.
Direkt auf dem Campus Nord befindet sich die S-Bahn-Station „Dortmund Universität“. Von dort fährt die S-Bahn-Linie S1 im 15- oder 30-Minuten-Takt zum Hauptbahnhof Dortmund und in der Gegenrichtung zum Hauptbahnhof Düsseldorf über Bochum, Essen und Duisburg. Außerdem ist die Universität mit den Buslinien 445, 447 und 462 zu erreichen. Eine Fahrplanauskunft findet sich auf der Homepage des Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr, außerdem bieten die DSW21 einen interaktiven Liniennetzplan an.
Zu den Wahrzeichen der TU Dortmund gehört die H-Bahn. Linie 1 verkehrt im 10-Minuten-Takt zwischen Dortmund Eichlinghofen und dem Technologiezentrum über Campus Süd und Dortmund Universität S, Linie 2 pendelt im 5-Minuten-Takt zwischen Campus Nord und Campus Süd. Diese Strecke legt sie in zwei Minuten zurück.
Vom Flughafen Dortmund aus gelangt man mit dem AirportExpress innerhalb von gut 20 Minuten zum Dortmunder Hauptbahnhof und von dort mit der S-Bahn zur Universität. Ein größeres Angebot an internationalen Flugverbindungen bietet der etwa 60 Kilometer entfernte Flughafen Düsseldorf, der direkt mit der S-Bahn vom Bahnhof der Universität zu erreichen ist.